tirsdag den 22. maj 2012

Æbletærte



Igår bagte jeg denne æblekage til mine søde kollegaer hos AAEN A/S, hvor jeg i øjeblikket er i praktik. Med det varme vejr udenfor, var det en dejlig forfriskende eftermiddags snack. Kagen blev dejlig svampet, og med en lille skefuld creme fraiche var den endnu bedre.




Ingredienser


ca. 5 æbler
1 vaniljestang
1 dl. vand
180 gram smør (jeg brugte flydende smør fra kærgården - til stegning og bagning)
2 æg
2,5 dl. sukker (jeg brugte en økologisk rørsukker)
2,5 dl. mel
2 tsk. bagepulver
2 tsk. vaniljesukker
2-5 tsk. kanelsukker


Skræl æblerne og fjern kernehuset. Skær to af æblerne i små tern, resten skæres i både. 































Kom de skåret æbletern i en gryde. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kom både vaniljekorn samt vaniljestangen i gryden. Vaniljestangen giver stadig smag til æblerne mens det koger, derfor kommer jeg den i.
Tilsæt 1 dl. vand, og evt. en tsk. sukker, og bring det i kog. Når æblemassen er blevet blød kan den laves til æblekompot med et piskeris. Æblekompotten giver kagen en mere svampet konsistens når den er bagt, hvilket er utrolig lækkert. 




Pisk det flydende smør sammen med sukker i en skål.


Tilsæt æg, mel, bagepulver og vaniljesukker og rør dejen godt sammen.


Fjern vaniljestængerne fra den lidt afkølede æblekompot og tilsæt den i dejen. Rør godt sammen.


Smør en tærteform godt, og hæld dejen i. Pynt med de skåret æble både, og drys til sidst med kanelsukker.




Kagen bages ved 170 grader i ca. 40 minutter, eller til den er gylden på toppen.

Nydes med en skefuld creme fraiche og evt. en god kop kaffe.


Velbekomme.

- Pernille Elise



Ingen kommentarer:

Send en kommentar