mandag den 4. juni 2012

Banankage med chokolade og nødder



Jeg elsker banankage, og i sær den fra Karolines køkken. Jeg har dog ændret lidt på opskriften, så den får lige præcis den smag og konsistens som jeg foretrækker. Måden kagen er pyntet på, har jeg fået inspiration til af min mor, hvilket gav kagen et virkelig flot resultat. 
Da jeg i weekenden skulle på strategi seminar med mit arbejde, havde jeg fået til opgave at bage en kage. Jeg valgte derfor denne lækre banan kage. Jeg har bagt den et par gange, og den har altid været en succes :-)



Ingredienser


5 æg
3 dl. sukker
2 tsk. vaniljesukker 
3 dl. mel
2 tsk. bagepulver
150 gram smeltet smør 
3 bananer
100 gram chokolade
100 gram valnødder


Pynt:
150 - 200 gram mørk chokolade
50 - 100 gram hvid chokolade 


Sådan gør du:


Pisk æg, sukker og vaniljesukkeret i en skål til en let og luftig masse. 


Bland mel og bagepulver, og vend det forsigtigt i æggensnapsen, skiftevis med det smeltede smør. 


Mos de tre bananer, og kom dem i dejen. Rør forsigtigt rundt, til det hele er godt blandet sammen. 
Jeg bruger tre bananer da det gør kagen mere svampet hvilket jeg bedst kan lide. 


Hak valnødder og den mørke chokolade i grove stykker og vend det i dejen.


Smør en en spring form, eller evt. en rugbrødsform. Hæld dejen i formen, og bag den i ca 60 min. ved 175 grader. 


Tag kagen ud af formen og lad den afkøle. 
Smelt 3/4 af den mørke chokolade, tag den af vandbad, og kom den resterende chokolade i. Rør forsigtigt til alt chokoladen er smeltet, derved opnår man den bedst tempererede chokolade. 


Fordel chokoladen over kagen. Jeg bruger en palet det gør det nemmere at fordele chokoladen, og resultatet bliver super flot.


Efter 5 minutters tid kan man pynte med det hvide chokolade. Smelt den hvide chokolade på samme måde som den mørke, og kom den i en lille sprøjtepose. 
Afhængigt af hvor meget hvid chokolade man har, laves ringe rundt på kagen i den ønskede afstand. Tag derefter en kødnål eller en træ-tandstik og træk den fra kanten ind mod midten. Man kan lave så mange "træk" som man ønsker. 




Lad kagen stå et par timer til alt chokoladen er størknet. Server med en god kop kaffe eller te. 




Velbekomme.


- Pernille Elise

2 kommentarer:

  1. Det ser så smukt ud - tror jeg må prøve at pynte den næste kage sådan :)

    Hav en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det er nu ganske enkelt, så det er bare at gå igang. :-)

      Tak og i lige måde.

      - Pernille Elise

      Slet