søndag den 24. juni 2012

Vaniljecreme med blendede blåbær og karameliserede sesam krymmel


Jeg sad og kiggede i Karolines kogebog, og faldt over en opskrift på noget karameliserede sesam krymmel, som jeg bare måtte prøve at lave. Jeg har før lavet en rabarber trifli her på bloggen, og jeg elsker den vanilje creme jeg havde lavet hertil. Derfor ville jeg prøve at lave en slags trifli med det her sesam karamel krymmel, vaniljecremen og blendede blåbær.
Man skal ikke have for meget af den karameliserede sesam krymmel før det bliver for sødt. 
Jeg fik lavet en god potion af det, og der kunne sagtens bliv nok til fire små glas ud fra opskriften.


Ingredienser


Vaniljecremen har jeg før brugt i min rabarber trifi, og denne opskrift finder du her!
Lav gerne vaniljecremen dagen før, den bliver bedre af at have stået på køl nogle timer.
Karameliserede sesamkrymmel:

200 g sukker
1/2 dl. vand
100 g sesamfrø
1/2 dl fløde
100 g blåbær (jeg brugte frosne bær, som havde stået ved stue temp. i ca. 20 minutter)



Det er vigtigt når man skal lave sit karameliserede sesam krymmel, at man har en bordplade der kan tåle, da den karameliserede sesam skal ligge og størkne på et stykke bagepapir i ca. 20 minutter. Ellers kan man benytte en bageplade. 
  1. Start med at brede et stykke bagepapir ud på bordet.
  2. Bring sukkeret og vandet i kog i en gryde, og lad det simre indtil det når en gyldenbrun farve.
  3. Kom sesamfrøene i og rør grundigt rundt med en træske.
  4. Lad massen små koge indtil der ikke er mere væske tilbage, og det tørre ud. Rør konstant.
  5. Tilsæt fløden, og rør grundigt.
  6. Hæld karamellagen ud i små klumper på bagepapiret. 
  7. Lad nu den karameliserede sesam afkøle i 20 minutters tid.
  8. Bræk bagefter karamellen i passender stykker og former.

Blend i mens de let optøet blåbær til en flydende masse. Jeg brugte en stavblender. 

Fordel skiftevis den karameliserede sesam krymmel, blåbær kompot og vaniljecreme i glas, og server straks.





- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar