lørdag den 1. december 2012

Låge nr.1 - Kalenderlys

Så blev det 1. december, og dermed første dag i den dejlige julemåned. Julen indbefatter en lang række traditioner, og er forskellige fra familie til familie. Jeg har selv en del traditioner, som så vidt muligt bliver forsøgt overholdt hvert år. :-) For eksempel skal kalenderlyset altid tændes den 1. december. 
Jeg vil forsøge, at lave en lille julekalender til jer her på bloggen, med en låge hver dag, indtil den 24. december. Der vil komme lidt forskelligt, både lidt spiseligejule lækkerier og lidt julepynt. Håber I vil synes om den, og at i kan finde lidt inspiration til hvad I kan lave af forskellige ting i julen. :-)

Kalenderlyset

I gamle dage lavede børnene små kartofler med 24 tændstikker i. Hver dag tog de en tændstik ud, og kunne derved tælle ned til juleaften. Det var først engang i 1930'erne at man begyndte at lave hjemmelavede kalenderlys. Og endelig i 1942 kom det første fabriksfremstillede kalenderlys.

Mit kalenderlys er lavet med nogle ting jeg har fundet i naturen, og med nogle forskellige pynte ting jeg har fundet. Man kan bruge de fleste ting, og det behøver ikke nødvendigvis kun at være juleting man pynter med. 




Glædelig 1. december

- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar