onsdag den 17. april 2013

Gulerods cupcakes

Så blev det tid til et par cupcakes på bloggen. Det sidste stykke tid har stået på et par hårde eksamener, men det er dejligt igen at have tid til at bage lidt. 
Jeg lavede disse lækre gulerods cupcakes til en housewarmning på min kærestes arbejde. De smagte helt vildt godt, og jeg fik da også en masse ros. Så det er helt sikkert ikke sidste gang jeg laver dem :-)
Det er anden gang jeg prøver at lave en creme cheese frosting til at toppe kagerne med. Jeg er stadig ikke særlig god til det, men mon ikke det lykkedes mig en dag. 


Ingredienser
(Til 36 cupcakes)

460 g hvedemel
60 g fuldkorns hvedemel
3 tsk. natron
1 tsk. salt
3-4 tsk kanel
400 g sukker
2 tsk. vanilje sukker
3 dl. olie
6 æg
8-10 gulerødder
4 æbler

Frosting:
250 g usaltet smør
400 g flødeost
600 g flormelis
2 vaniljestænger


  1. Skræl gulerødder og æbler, og riv dem på et rivejern.
  2. Tag en skål og bland hvedemel, fuldkorns hvedemel, natron, salt og kanel i en skål. 
  3. Tag en ny skål og pisk sukker, vaniljesukker, olien og æggene godt sammen. 
  4. Hæld forsigtigt den våde masse, nedi skålen med de tørre ingredienser og rør forsigtigt sammen. Det må endelig ikke blandes for voldsomt, så mister kagerne deres luftige konsistens. 
  5. Kom de revne æbler og gulerødder i skålen og bland det forsigtigt. 
  6. Hæld dejen i små papirsforme, og stil dem gerne i en muffinform, så holder de deres fine størrelse. 
  7. Bag kagerne ved 180 grader i ca. 20 minutter, eller til de har en gylden overflade. Lad kagerne blive helt kolde, inden de pyntes med frosting. 
  8. Til frostingen piskes den stuetempererede usaltet smør og flødeosten godt sammen. Flormelisen sigtes i lidt af gangen. Flæk vaniljestængerne og bland kornene med lidt flormelis så vaniljekornene skiller. Kom vaniljesukkeret op i skålen. Bland det godt sammen. Stil frostingen på køl i en lille halv time, det gør den nemmere at arbejde med. Kom frostingen i en sprøjtepose, og brug en tyller efter eget valg. Pynt kagerne. Kom evt. et stykke revet gulerod på toppen. 


Mums.  

- Pernille Elise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar